Monday, January 17, 2011

Wedding? What about it?

Bercakap pasal kawen ni mmg membosankan... Lagi2 bile ko lepak ngan rakan2 yg excited citer pasal kawin... Yg aku amek kesah, just time nk makan nasi minyak kat kenduri n thats it...  Tapi PERKAHWINAN adalah satu aktiviti (aktiviti ke?) yang sangat2 complicated sebenarnye. Nk kne btunang, pastu majlis nikah lg, pulak tu kang nk wat walimatulurus lg. agenda die mmg sikit, 3 jek. Tapi setiap satu tu bnyk bende yg terlibat. Sebelum korg nk silang kate kawen senang, aku bkn maksudkn "Kawen" ok, ak maksudkn Nikah, maknenye yg halal. 

Perkahwinan sebenarnye adalah untuk sepasang lelaki n wanita  dijabkabulkn menjadi seorg suami n seorg isteri. Menghalalkn mereka utk melakukan ape2 sahaje sesame mereka selagi dibenarkan syarak... Xkn nk aku eksplen satu2 kot? paham2 sendiri sudah la... perkahwinan juga dilaksanakan utk memelihara kesucian diri lelaki n wanita tersebut... Pastu hukum kahwin ade banyak kowt. Ko nk ape? Wajib? Sunat? Harus? Makruh? Haram? Semua ade.

Pandai2 la korg nk cari sendiri ape lg hikmah n hukum kahwin nie... Aku pun xde keje sgt nk borak pasal kawen ni panjang2... Kang ade lak yg cube nk mempertikaikan ke-best-an aku. Hahahaha! Yg penting ak nk menyeru la kpd kawan2, saudara2 sekalian, jauhi la maksiat kerana perkahwinan adalah lebih indah sebenarnye. Tapi tu pun kalo ko xtergolong dalam kategori haram berkahwin la. Haha!

Pastu nk djadikan citer abg ak, Yefry nk kawen 29 Januari nih. Beliau akn dijabkabulkn pada 22 Januari dengan Norul Hidayah Bnyk gak bnde nk dibuat. Nk adjust kompang, panggil tetamu, ini, itu... Peh.... What's bothering me the most is the cost for all that stuff. Membuatkan aku rase mcm malas nk kawen jek... (mcm la dah ade calon...) Hahaha! THAT'S IT!

p/s: marriage still not into me....

No comments:

Post a Comment